.Berubah Kerana Allah.

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Slm'alaik wbt..

Kebosanan sebab seharian terkurung je dlm bilik nak keluar x bertransport, alahai nasib. Makan je kerjenye hari ni :D  Dlm tgh² mengikut updates Man U dan Wolve hrrmmm tibe² terlintas satu topic lps tgk satu gambar ni. *pause kejap...score 5-0 ^_^*  ok..topic yg terlintas td ttg perubahan. 

Perubahan tu mc² ade yg berubah kearah kebaikan ade pula yg sebaliknya.Yg berubahan pd yg lebih baik alhamdulillah tp yg sebaliknye..hrmm semoga di bukakan pintu hati agar menjd lebih baik..insyaAllah...:)  Tapi ape yg nak saye share ni ttg perubahan pd yg lebih baik. Kdg² dlm hidup bile kite berubah je org akn mengata. Tak kisahlah sama ada berubah dari jahil pd baik atau sebaliknya. Kalau dari jahil pd baik org akan ckp "Eh,dah taubat agaknye die tu..., Tibe² je berubah ade ape² ke? tah2..jgn² die ade buat ape² kot......"  ni la contoh² kate² dari org² kita..bila mereka yg mula berubah ni bg teguran ade yg menyindir "kau tu tak layak nak nasihat org, diri sendiri pun belum betul lagi,jgn berlagak mcm ustaz/ustazah" astaghfirullahalazim..tak ke kata² negatif  mcm tu boleh buat mereka yg baru nak melangkah pd perubahan rase down...sepatutnya kita sokong dan bg semangat..bersyukur sbb saudara kita mula sedar dan ingin berubah. 

Betul..nak berubah tu x mudah..tp x jugak payah, asal ada niat dan usaha InsyaAllah boleh, tapi niat tu kena lah betul, niat berubah kerana Allah bukan kerana manusia. Manusia ni hanya pendorong dan penguat semangat kita je. Dlm perubahan juga byk ujian yg perlu di tempuh, tp kalau ikhlas insyaAllah yakin dan percaya kita akn kuat dan tabah tempuh setiap ujian tu. Abaikan kata-kata sindiran dan hinaan org, kita lebih tahu siapa kita dan paling penting Allah tahu niat kita. Jangan kerana kata-kata mereka-mereka yg tidak tahu apa² kita cepat menyerah sebelum melangkah dimedan perang..peperangan antara iman dan hati. 

"Jangan sesekali engkau menganggap jalan (perubahan diri menjadi lebih baik) itu mudah,jalan itu dipenuhi sesuatu yg kita benci,byk halangannya, penuh duri-duri tajam yg bisa membuat kita sakit.." (Imam Ibnul Jauzi)

Antara ujian yg akan kita hadapi adalah keadaan sekeliling dan penerimaan masyarakat terutamanya penerimaan keluarga dan kwn²..ada yg dpt menerima dan menyokong tetapi ada juga yg tidak, cara terbaik untuk harungi adalah sabar dan tawakal pd Allah.

Jgn sesekali pndang rendah pd mereka² yg jahil sebab mungkin satu hari mereka ini akn jd lebih baik dari kita dah lebih hebat ilmu agamanya berbanding kita. Orang yg mengaku dia berdosa setelah melakukan dosa adalah lebih baik dari org yg melakukan kebaikan kemudian berbangga diri dgn kebaikan tu...sekurang²nya dia sedar akan dosanya dan cuba untuk berubah, jd renung²kanlah sahabat² serta saudara² ku sementara hayat dikandung badan sentiasalah bermuhasabah diri agar menjadi lebih baik dan sentiasa mengejar cintaNya...insyaAllah..:)

*ingatan buat diri sendiri juga yg sering terlupa...


p/s : Khas buat Sisterku tersyg Nur Amirah Inas, Sahabat tercinta Nabilah Khalid dan Kakak yg dikasihi Kak Zura dan adikku syg Aien Izzaty..semoga sama² kuat dlm meraih redha-Nya ^_^

By:


♫ Jazakallahkhair Khatiran ♫

No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 Ieyra Nazari || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic