.Penggunaan innalillah.

Assalam..

 Bismillahirahmanirahim..

  Alhamdulillah masih diberi peluang untuk menulis :)

    Tadi ade terbace artikel pasal penggunaan ''Masya-Allah''. Kalimah ni seharusnya digunakan untuk sesuatu yg baik,tapi masyarakat hari ni kebanyakkan menggunakan ia untuk apabila ternampak sesuatu yg kurang baik dan sebagainya. Macam tu juge dgn kalimah ''Innalillah'' ramai antara kita yg kurang memahami penggunaan kalimah ini.

   Kalau diperhatikan kalimah ''Innalillah'' hanya digunakan setelah mendengar berita kematian, walhal ia tidaklah specific pada kematian sahaja tapi boleh di ucapkan apabila mendengar sesuatu yg tidak dikehendaki atau mendapat berita tentang musibah...

  Jadi apa yg hendak ditegaskan di sini ialah, supaya tiada kekeliruan tentang penggunaan kalimah  ''Innalillah''. Kalimah ini sesuai digunakan bukan sahaja apabila mendapat berita kematian tetapi juga apabila ditimpa musibah..seperti Ayat Allah..


 “ Orang-orang yang sabar itu apabila mereka ditimpa musibah mereka akan berkata : Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali “ ~ Surah al-Baqarah , ayat 155


  InsyaAllah sama-sama kita renungkan dan perbaiki apa yg patut,semoga dimasa hadapan akan menjadi lebih baik supaya sentiasa berada dlm mardhotillah..insyaAllah.ingatan buat diriku,dirimu dan seluruh umat islam..

  .: Semoga kita sama² dpt memperbetulkan apa yg slh dan memperbaiki kesilapan lalu dgn tujuan menjadi lebih baik dimasa akan dtg kerana Allah..insyaAllah..




By:

No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 Ieyra Nazari || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic