.Tips atasi ZINA HATI.

Sabda Rasulullah…
Zina mata dengan melihat, kedua Telinga zinanya mendengar, Lidah zinanya bercakap, tgn zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati zinanya dgn berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kemaluan.” (HR Bukhari).

Hati 
Setakat ini, Ramai yang Jugalah Berbincang atau plane carrying Kongsi Pengalaman Dengan Hati Mengenai saya ni, Terutama Masalah yang Berkaitan Dengan Hati atau zina Hati . Ishh, hati pun boleh terjerumus dalam perbuatan zina kan? Hati Bukan Setakat je, TAPI zina mata dan Sbgnya.Wallahua'lam.



Semua orang Mempunyai Hati. Hati iniAdalah salah satu organ(Nikmat) Allah SWT yang Telah Ciptakan pada Setiap Diri Manusia itu. Daripada Hati ini lah, Timbulnya Bermacam ² Perasan Iaitu Perasaan cinta, Rindu, marah , Gembira, Ikhlas dan Banyak Lagilah. Jadi ini Adalah satu Perasaan Nikmat yang pada Allah SWT Anugerahkan Kita, Kita Jika Tidak apa akan Jadi Berperasaan?




Tapi, ingat! Hati yang diberi Allah SWT Kita Kena Jaga . Kalau tidak dijaga, akan mengundang bencana.Boleh menyimpangkan kita jauh dari jalan Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda:"Dalam Jasad Ketahuilah bahawa itu ada Seketul Darah , Jika Baik Baiklah Seluruh Jasad maka, maka Jika Rosak Rosaklah Seluruh Jasad .. Ketahuilah bahawa ia Adalah "Hati"
Astaghfirullah, Hati yang Kecil Kalau itu satu Rosak Habislah Jasad.Maka, hati ini mesti perlu dijaga! Jadi hari ini, saya nak Kongsi Sedikit tips Bagaimana untuk salah satu Mengatasi Masalah Hati ni, Iaitu zina Hati . Sebelum itu, saya nak Ucapkan Terima Kasih pada Sahabat yang Telah Menghantar Artikel pada saya yang ini Sangat Bermanfaat. Jazakallahu khoiran kathir! Semoga bermanfaat pada kita semua, Insya-Allah.


Tips Mengatasi Zina Hati
Selagi Dinamakan Manusia, Kita Mempunyai Perasaan Suka dan Mengasihi Dikasihi. Memang adat Kehidupan bahawa cinta Kasih Dengan Didahului Berasa Rindu, Namun Jangan Pula Rindu Berlebihan.Kerinduan Kepada Kekasih, Sering kali Membekaskan Duka, Menyebabkan Penyakit Hati Kelemahan.Sebenarnya Berperang Kita Dengan Perasaan. Namun, seorang Muslim akan terasa nikmat jika dapat menjauhi keluhan, kesedihan dan kerinduan ini.




Ibnu Qayyim Memberikan Terapi Mujarab Mengenai Masalah Rindu. Sebelum itu Beliau Memberikan Sebab Mengapa rasa Rindu Berlebihan Terjadi Antaranya: Hati Tidak Terisi Oleh rasa cinta , Syukur, Zikir dan Ibadah Kepada Allah Sebaliknya Membiarkan mata Meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.

Rasulullah SAW yang Bersabda Bermaksud: "Pandangan mata itu satu Daripada Sekian a Banyak nak Panah Iblis. "Setiap ada Penyakit Ubatnya. Ubat yang Terbaik AdalahMeneguk Daripada Pengajaran al-Quran Seperti yang Bermaksud Firman Allah: "Demikianlah Supaya kami dan Memalingkan Daripadanya Kemungkaran Kekejian . Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih. "- (Surah Yusuf, ayat 24)


1. Ikhlas Kepada Allah . Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas Kepada Allah Bermakna Selalu Berusaha Berada di Pintu dan Ibadah Memohon Kesembuhan Daripada Allah. Jika Kita Ikhlas Kepada Allah, Allah akan Kita Menolong Daripada Kerinduan Melalui cara Penyakit Tidak pernah Terdetik di Hati.Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah Mengatakan: "Jika Sungguh Hati Telah Berasakan Manisnya Ibadah Kepada Allah dan IkhlasKepada-Nya, Nescaya ia Menjumpai Tidak akan hal lain yang Lebih Manis, Indah, Nikmat dan Baik Daripada Allah. Manusia Tidak akan Meninggalkan Sesuatu Dicintainya , Melainkan Selepas Memperoleh Kekasih lain yang Lebih Dicintainya. " 


2. Doa Mengundang Sikap, dan rasa fakir Rendah Diri di Hadapan Allah. Oleh itu Adalah salah satu DOA Bentuk Ibadah yang Agung. Ketika Kita Dalam Berada Kesempitan, Kita-Bersungguh Sungguh Dalam Berdoa, Berasakan Allah Amat Dekat Mendengarkan Rayuan.



3. Mengurus mata dan Pandangan . Pandangan yang Berulang-Ulang Adalah suis Penting Menyalakan api Rindu . Orang yang Memandang Dengan Sepintas Lalu Jarang Berasakan Jatuh Hati dan Terusik. Ibnul Menyatakan Qayyim: "Tidak mudah orang Berakal Tergelincir Jatuh Hati dan Rindu, dia Tidak Tertimpa Pelbagai Kerosakan. Barang Siapa yang ke Terjun Dalamnya maka ia orang yang Termasuk Menzalimi Diri Sendiri, Tertipu dan Akhirnya Binasa. Jika dia Tidak Melakukan Pandangan Terhadap Berkali-kali dan orang yang Dikagumi Usahanyaitu Meragut Benang Asmara, Asmara Pastilah Tidak akan Kukuh Mencengkam Jiwanya. "


4. Bernikah Membina Rumah Tangga dan Langkah Paling Baik Adalah. Inilah Ubat Rindu Paling Baik . Tidak Semestinya Bernikah Dengan orang yang Kita Kagumi. Meskipun Dilangsungkan Pernikahan itu Tidak Dengan orang dan Dicintai Diidamkan, tetapi insyaAllah kalau ada jodoh bersama org yg dicintai, dikasihi..alhamdulillah......


 Islam adalah agama yang menghormati fitrah manusia. Rasanya semua maklum. Namun fitrah itu juga bukanlah sewenang2nya diikuti sehingga menimbulkan fitnah. Dalam keadaan ini, perasaan minat pada manusia itu adalah fitrah. Lalu, adakah itu termsuk fitrah yang dilarang atau yg dihalalkan?
Jawapannya, perasaan minat kepada seseorang itu bukanlah termasuk zina hati. Ianya termasuk dalam fitrah manusia yang mana amat dihormati oleh Islam dan halal jika tidak secara berlebihan (contohnya x makan, x minum, sampai tinggal solat, termenung x tentu pasal, dan lain2). Walaubagaimanapun, bagi mereka yang menjaga wara’nya ataupun amat takut dengan taqwanya akan rosak, lalu eloklah dijauhkan. Ini kerana, walaupun perasaan itu tidak haram ianya boleh merosakkan kesempurnaan ibadah seseorang dan kesucian hati. Tetapi, sekali lagi diingatkan, ianya halal selagi tidak memudharatkan diri.
Kemusykilan ketiga: “abehtu, apakah yang termasuk dalam zina hati?”
Perasaan minat juga boleh termasuk dalam zina hati. Aikk? camne lak tuh? tadi cakap tak…
ia boleh jika kita minat padanya sehingga kita terbayang2 pada minda, ataupun kelopak mata kita. Inilah yang ditafsirkan oleh hadis tadi sebagai membayangi. Membayangkan seseorang yang kita minat pada otak akan membawa kepada benda yang lebih melarat. Lebih2 lagi jika kita membayangi aurat si dia. Lalu, itu secara jelasnya termasuk dalam zina hati. ianya adalah HARAM dan dilarang keras dalam Islam.
 Perasaan minat tidak boleh dilawan kerana ianya akan meletup dan memudharatkan diri serta orang lain. Tapi, sebaiknya DIKAWAL.Contoh terbaik ialah bagaimana Imam Syafie’. Ketika dia mengadu kenapa pada hari itu dia susah untuk mengingati hafalannya. Apabila disuruh mengingati dosanya, lalu teringat dia tatkala dalam perjalanan, dia TERnampak betis seorang wanita yng kainnya ditiup angin. Seperti kita maklum, pandangan pertama itu bukanlah haram, tapi walaupun halal, tetapi ianya tetap mendatangkan kesan kepada hatinya.
Namun, bagi mereka yang sudahpun dilanda oleh perkara2 seperti ini dan tidak dapat lagi menjauhkan diri, lalu disarankan janganlah terus sahaja melawan perasaan dengan alasan tadi. Sesungguhnya, apa halal itu tetap halal sekiranya kita dapat KAWAL. Tiada salahnya memendam perasaan pada seseorang. Tetapi janganlah sehingga berlaku kesan pada diri sendiri dan manusia skeliling yg tidak elok.
TAPI, PERASAAN ITU TIDAK SALAH.. KERANA IA FITRAH INSANI. YANG SALAHNYA IALAH PERBUATAN YANG LAHIR DARIPADA PERASAAN ITU..
Ingatlah Allah berfirman :
"Dan Janganlah Kamu Mendekati Zina'' Al-Israa:32


...Wallahua'lam..


.LINK.

No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 Ieyra Nazari || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic