.Ujian + Sabar + Redha = HIKMAH.



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


   Salam'alaik..

 Alhamdulillah dapat tulis satu post lagi =) Blog ni pun insyaAllah semakin membaik, mudah-mudahan segala urusan dipermudahkan Allah. Sejak 2,3 hari ni ujian yg dtg x henti,mungkin Dia nak uji sama ada diri ini kuat atau tak..insyaAllah dpt hadapi dgn tenang. Sebagai manusie biasa memang diakui hati ni x lari dari rase kecewa tp itulah ujian namanya..Allah menguji diri, Dia tak bagi ape yg ana minta tp insyaallah DIA akan ganti dgn yg lebih baik. 2 permohonan tak dpt..mungkin belum ada rezeki, atau rezeki bkn kat situ. Allah ada perancangan yg lebih baik buat diri ini. Sebagai manusia hanya mampu merancang..tp penentunya Allah..kan perancangan manusia tu usaha, perancangan Allah tu takdir. jadi bersabarlah..itu yg terbaik..

  Selalu mengingatkan diri supaya sabar dgn setiap yg terjadi, sbb ape yg jadi tu adelah ujian dari Allah utk mentarbiyah diri ni supaya lebih kuat dan mendidik hati supaya menjadi lebih tabah. Dari ujian tulah kita akan belajar utk sabar dan redha dgn ketetapan Ilahi dari setiap ujian tu pula ade hikmah yg tersembunyi. Perancangan Allah tu sgt rapi. Bersabar tak bermakna menyerah tp tekad utk terus berusaha..ada kata-kata yg berbunyi..

 "Sabar adalah sebuah kebulatan tekad, bukan kepasrahan" (Abbas As- Sisi)

 Bukan senang nak didik hati utk menyemai sifat kesabaran yg tinggi, tp insyaAllah juga dengan kesabaran akan terdidiklah hati utk menyemai sifat sabar. Istimewanya org² yg sabar adalah ganjaran dari Allah..seperti mana firmanNya..

 ".....dan Kami pasti berikan balasan kpd org yg sabar dgn pahala yg lebih baik dari apa yg telah mereka kerjakan." (Al-Nahl 16 : 96)

 Subhanallah bertapa besarnya nikmat Allah bagi org² yg sabar dan redha. Hikmahnya juga besar. kita memang seharusnya bersyukur kerana diuji. Kalau rasa² diri tu down atau lemah semangat jgn terus mcm tu..jadikan sabar,redha dan ikhlas tu sebagai kekuatan..solat tu kekuatannya..yg penting kita sebagai hamba tak putus² doakan yg terbaik insyaAllah yg tersurat akan terserlah yg tersirat akan terbentang..

Firman Allah:
"Jadikan sabar dan solat sebagai penolong,sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bg org² yg khusyuk" (Al-Baqarah 2 :45)

"Wahai org² yg beriman mintalah pertolongan (utk menghadapi susah payah dlm menyempurnakan perintah Tuhan) dgn bersabar dan mengerjakan solat krn sesungguhnya Allah menyertai (menolong) org² yg sabar" (2 : 153)

 Besarkan ganjaran dan hikmah Allah pada org² yg sabar ni..jadi hati sabarlah..ujian Allah adalah tanda cinta dariNya..sabar dan redha kerana ada hikmah yang tersembunyi Allah lebih tahu. Ingatlah Dia tak akan menguji hambaNya melebihi apa yang kita mampu..

  "..Allah tidak akan menguji hambaNya melainkan sesuai dengan kesanggupan mereka.." (2 : 286)

Ujian adalah tarbiyah dari Allah untuk mendidik supaya sabar dan redha..ujian juga merupakan petanda agar kita muhasabah diri..tp kesabaran adalah tugas kita sendiri utk pastikan ianya tersemat dlm diri..sabar tu juge sebahagian dari iman.insyaAllah diri ini kuat nak hadapi ujian yg diberi..tak dpt yg ni, Dia akan gantikan dgn yg lebih baik, ada hikmahnya insyaAllah..janji Allah itu pasti..wallahualam..



By:

No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 Ieyra Nazari || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic