.Jangan lemah dengan kelemahan.

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Salam'alaik..

Semalam hari guru, selamat hari guru buat guru² yg mendidik diri ini dari kecil sehinggalah skrg =) Hari guru pertama juge bg diri ni alhamdulillah =) Hari ni mcm² yg jd..alhamdulillah semuenye selesai. Tugasan sebagai hamba Allah juga amanah yg harus dilaksanakan..terasa meringan beban yg dipikul. Allah tu mahal adil ujian yg dtg bertimpa-timpa Dia ringankan dgn kesabaran. Alhamdulillah.. Ujian dariNyalah yg mengajar erti ketabahan. Tapi sebagai hamba yg lemah diri ini juga x lari dr kesilapan, dlm ringannya beban masih ade silap yg hampir tidak terkesan oleh diri. Syukur sedar sebelum terlambat.. kesilapan tu even kecik effect die leh jd besar kalau x diperbaiki =)

"Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan...." (Al-Anfaal 8:66)

Kadang² terasa diri ni penuh dgn kelemahan yg teramat lemah. Kadang² rase malu dgn Allah. Terlalu byk kelemahan diri, dan terlalu byk kesilapan yg dilakukan..kesilapan yg terus berulang dan mungkin akan berulang lagi. Kadang² keluhan yg jd peneman, Ya Allah bertapa lemahnya kudrat dalaman. Yg paling ditakuti kalau lemah iman dan jiwa, nauzubillah minta dijauhkan Ya Allah... Jiwa akan lemah tanpa iman.


Jom dengar lagu ni dan fahami...=)


Tapi bile difikir² balik kelemahan itu normal, org yg x normal je akan mengaku die perfect and no weakness at all. Semua org ade kelebihan dan kelemahan tp kite x boleh lemah dgn kelemahan. Jadikan kelemahan tu kekuatan untuk berdiri kembali ape bile terjatuh. Org yg x mengaku akan kelemahannye x kan pernah jumpa kekuatan diri. Kelemahan juga ujian dari Allah utk menguji kekuatan diri. Dan jgn sesekali malu utk mengaku kelemahan, jgn pandang kelemahan iitu sebagai satu HALANGAN tapi pandanglah ia sebagai satu KELEBIHAN. Kelebihan di sini bermaksud kekuatan utk bangun serta perbaiki kelemahan tersebut dan menjadi lebih baik dimasa akan dtg insyaAllah.

"Ya Allah, Aku memohon ampunkanlah diri ini atas kekhilafanku, sesungguhnya aku hanyalah hambaMu yg lemah, yg sering melakukan kesilapan berulang kali. Aku memohon kekuatan diri agar terus berdiri teguh dan kukuh dari kelemahanku. Kau hindarkanlah jiwa ku dari kehampaan, peliharalah ia dan salutilah ia dgn keimanan. Ya Rabbul Izzati, diri ini terlalu malu untuk berhdpn dgnMu, terlampau byk kekhilafan diri.Aku tahu terlalu byk yg ku pinta,terlalu byk yg ku mohon.. aku hanyalah hambaMu yg sering meminta pada tiada yg lain selain dariMu Ya Allah, yg maha pemurah lagi maha mengasihani. Semoga diri ini sering bermuhasabah diri agar tidak lagho dgn duniawi dan tidak terus lemas dlm kelemahan sehingga lemah dgn kelemahan sendiri..Kau teguhkanlah diri ini dlm pencarian hakikat diri dlm mengejar cinta yg hakiki...ighfirli Ya Allah..amin."

Kekuatan diri tak dtg dgn sendiri kita harus berusaha memupuk dan mencari, kekuatan itu ada dlm diri setiap hamba..ianya terletak pada hati cuma kadang² kerana terlalu leka dan alpa kita tidak menyedari kekuatan iman dlm diri dek kerana itulah kelemahan yg sering kali menguasai diri kita. Ingatlah Allah tatkala kesepian, solat apabila diri terasa ingin rebah tanpa isyarat dan jdkan zikrullah sebagai peneman tatkala diri dihanyut arus kelemahan insyaAllah kekuatan akan dtg sebagai penyelamat. Sama²lah kita bermuhasabah diri merenung dan mencari kelemahan diri agar tidak terus hanyut dlm kelemahan..insyaAllah.

"....jadikan sabar dan solat sebagai peneman, sesungguhnya amatlah berat kecuali bagi org² yg khusyuk.." (Al-Baqarah 2:45)


.::Kelemahan diri kerana kealpaan, carilah kekuatan dlm keimanan semoga diri terus mencari sinar Nur KasihNya..insyaAllah::.
.::Peringatan buat diri,sahabat juga umat Muhammad::.

By:



♫ Jazakallahkhair Khatiran ♫

No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 Ieyra Nazari || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic